Jak podaje serwis wirtualnemedia.pl, czasopisma o grach w Polsce zaliczają systematyczny spadek zainteresowania przez odbiorców. Czyżby internet wygrał batalię z prasą papierową?

Gazety i czasopisma o grach komputerowych w Polsce wychowały niejednego maniaka wirtualnej rozrywki. W czasach, kiedy internet był luksusem, wszystkie informacje o nowych grach czy ciekawostkach z nimi związanymi trzeba było znaleźć samemu przez wertowanie grubych stronic takich tytułów, jak „Secret Service” (1993-2001) czy „Gambler” (1993–1999). Z czasem rynek stawał się coraz bardziej konkurencyjny, a gracze mogli sięgnąć po „Komputer Świat GRY” (2000-2012) czy „CD-Action” (wydawany od 1996). Prócz czasopism, których tematyką były stricte gry, polscy czytelnicy mogli sięgnąć też po prasę o sprzęcie komputerowym („Komputer Świat”, „Chip” oraz „PC Format”) czy traktującą o innych platformach niż PC (przykładami są „PSX Extreme” i „Neo Plus”). Wszystko to można było znaleźć w kiosku co określony okres aż do momentu, gdy do polskich domów zawitał ogólnoświatowy system połączeń między komputerami, określany mianem internetu.

Maleje zainteresowanie prasą komputerową

Liczba sprzedanych egzemplarzy czasopisma „Chip” w latach 2007-2016. Źródło: wirtualnemedia.pl

Portal wirtualnemedia.pl przy współpracy ze Związkiem Kontroli Dystrybucji Prasy przeprowadził ostatnio badania na temat sprzedaży czasopism komputerowych na polskim rynku w latach 2007-2016. Pod lupę wzięto cztery tytuły: „CD-Action” (Wydawnictwo Bauer), „PC Format” (Wydawnictwo Bauer), „Komputer Świat” (Ringier Axel Springer Polska) oraz „Chip” (Grupa Burda). Niestety, dane z nich wypływające nie są optymistyczne – z roku na rok zainteresowanie prasą grową spada.

Najbardziej usystematyzowaną pozycję ma magazyn „CD-Action”, którego sprzedaż w latach 2007-2016 utrzymuje się na poziomie 80-90 tysięcy egzemplarzy miesięcznie. Niezbyt różowo natomiast wygląda sytuacja pozostałych pism – wszystkie badane tytuły systematycznie tracą swoich czytelników. Największy spadek odnotował „Chip”, który z liczby 61 145 egzemplarzy (2007) spadł na 8 999 sztuk – to spadek o ponad 85%! Daleko za nim nie pozostaje „PC Format”, którego sprzedaż zmniejszyła się z 152 469 egzemplarzy na 41 518 sztuk – strata 73%. Na podobnym poziomie zatrzymał się „Komputer Świat” (zmniejszenie sprzedaży z 85 447 do 32 891 sztuk, co przekłada się na spadek o ponad 60%).


Czy prasa komputerowa zniknie?

Troszkę lepiej, chociaż ciągle niewesoło wygląda porównanie sprzedaży w latach 2015 i 2016. Ogólnie liderem na rynku pozostaje „CD-Action”, którego sprzedaż w 2016 roku wyniosła 71 573 egzemplarzy (to o 9,49% mniej niż w 2015 roku). Zaraz za CDA na podium uplasował się „PC Format”, którego wynik sprzedaży to 41 518 egzemplarzy (spadek do roku wstecz o 19,07%), zaś na trzecim miejscu znalazł się „Komputer Świat” ze sprzedażą równą 32 891 egzemplarzy (spadek o 6,76%). Najgorzej wypadł miesięcznik „Chip”, którego sprzedaż to niecałe 9000 egzemplarzy. W ramach tej porażki wydawnictwo Burda Media Polska postanowiło zakończyć wydawanie magazynu, zaś ostatni numer ukaże się w kwietniu tego roku.

Maleje zainteresowanie prasą komputerową

Średnia sprzedaż ogólna czasopism komputerowych w 2016 roku. Źródło: wirtualnemedia.pl

Podobną sytuację widać na zestawieniu sprzedaży z okresu grudniowego lat 2015 i 2016. Znowu liderem zostało „CD-Action”, które sprzedało się w nakładzie 63 552 egzemplarzy. Jednakże spadek, jaki tytuł odnotował w tych okresach, jest miażdżący i wynosi ponad 35%. Zaraz za gigantem od Bauera na podium mamy „PC Format” (42 209 egzemplarzy, spadek o 23,91%), „Komputer Świat” (28 924 egzemplarzy, spadek o 24,45% w stosunku do 2015 roku) oraz niezmiennie „Chip” (8 846 egzemplarzy, spadek o 6,93%).

Maleje zainteresowanie prasą komputerową

Sprzedaż czasopism komputerowych w grudniu 2016 roku. Źródło: wirtualnemedia.pl

Jak widać na załączonym obrazku, prasa komputerowa znalazła się w bardzo nieprzychylnej sytuacji. Jedynie w miarę ugruntowaną pozycję ciągle utrzymuje „CD-Action”, które jednak bardzo mocno musi walczyć, by ludzie chcieli po ten tytuł sięgnąć. Pozostałe czasopisma albo próbują jeszcze walczyć z ogólnoświatowym dostępem do informacji w postaci internetu, albo kończą swoją przygodę na prasowym rynku, jak „Chip”.

Niestety, nieuniknionym jest, że coraz większy dostęp do usług medialnych i szerokopasmowego połączenia internetowego sprawi, że bity wyprą papier z obiegu. Wyjściem dla wielkich wydawnictw jest po prostu adaptacja swoich produktów do panującej mody, zaś tę obecnie promuje technologia. Smutne, ale prawdziwe

[źródła: wirtualnemedia.pl, ZKDP]

Podziel się.

O autorze

Łukasz „MiqT” Mitka

Gracz, amator dobrej animacji, kina wszelkiego, smacznej książki oraz… wieczne dziecko. Człowiek lubujący się w ciekawych dyskusjach, często idący na przekór wszystkim. Posiadacz bardzo specyficznego poczucia humoru, dzięki czemu skutecznie segreguje grono swoich znajomych. A tak ogólnie to misio do rany przyłóż.