W styczniu 2014 roku Komisja Europejska zleciła duńskiej firmie Ecorys zbadanie wpływu naruszenia praw autorskich na legalną sprzedaż. Pomimo tego, że raport był gotowy w maju 2015 roku oraz kosztował 360.000€, nie został przedstawiony opinii publicznej.

Zrobiła to Julia Reda – niemiecka pani polityk, posłanka do Parlamentu Europejskiego. Wyniki badania liczą ponad 300 stron, na których można znaleźć niezwykle ciekawe wnioski.


Raport powstał w oparciu o dane dotyczące nielegalnego pobierania muzyki, materiałów audiowizualnych, książek oraz gier. W analizie wzięto pod uwagę takie państwa, jak: Niemcy, Wielką Brytanię, Szwecję, Francję, Polskę i Hiszpanię. Warto zaznaczyć, że w dwóch ostatnich krajach odnotowano wyższy wskaźnik piractwa. W raporcie czytamy:

Zasadniczo wyniki nie wykazują twardych dowodów statystycznych na to, aby naruszanie praw autorskich miało wpływ na sprzedaż. Niekoniecznie oznacza to, że piractwo nie ma żadnego wpływu, oznacza jedynie, że analiza statystyczna nie dostarczyła wiarygodnych dowodów, że taka zależność ma miejsce.

Wyjątek stanowią filmy – na każde 10 filmów zdobytych nielegalnie przypada 6 filmów obejrzanych legalnie. Co ciekawe, zbadano również gotowość konsumentów do zapłacenia za treści twórcze. Okazało się, że w przypadku filmów i seriali obecne stawki cenowe przewyższają możliwości finansowe 80% pobierających je nielegalnie. Co zaś tyczy się muzyki, książek i gier, ich ceny odpowiadają badanym. Sugeruje to, iż ich spadek nie przyczyni się do zmiany poziomu piractwa.


Piractwo zwiększa sprzedaż gier?

Najciekawsze wnioski raportu Komisji Europejskiej dotyczą nielegalnego pobierania gier. Z analizy wynika, że piractwo gier ma pozytywny wpływ na ich sprzedaż. Jak to wyjaśnić? Twórcy raportu tłumaczą to zdolnością przemysłu do przekształcania nielegalnych użytkowników w płatnych.

piractwo zwiększa sprzedaż gier

W przypadku gier szacowany wpływ nielegalnych transakcji online na sprzedaż jest pozytywny – oznacza to, że nielegalna konsumpcja wpływa na zwiększenie legalnej. Ten pozytywny efekt nielegalnych pobrań na sprzedaż może być wytłumaczony w  taki sposób, że przemysł z sukcesem przekształca nielegalnych użytkowników w płatnych. Taktyki stosowane przez przemysł obejmują na przykład gameplay z bonusami lub dodatkowymi poziomami.

Pomimo powyższych wniosków twórcy zabezpieczają się przed nielegalnym pobieraniem ich produktów stosując Denuvo. Jak doskonale wiemy, ten mechanizm ma negatywny wpływ na sprzedaż gier PC.

Podziel się.

O autorze

Zakochana w grach od pierwszej sesji na Pegasusie, miłośniczka otwartych światów i dobrej fabuły. Fanatyczka uniwersum Wiedźmina, zarówno tego wirtualnego, jak i książkowego. Oprócz gier uwielbia seriale, filmy i literaturę fantastyczną.