Firma Newzoo, główny dostawca informacji o rynku obejmującym gry, e-sport oraz telefonię komórkową, stworzyła raport, w którym zawarła ranking 25 firm, które uzyskały największe przychody dzięki produkcji gier.

Analitycy z Newzoo bazowali na podsumowaniach, które władze spółek przygotowują co kwartał dla inwestorów. W zestawieniu nie uwzględniono oczywiście sprzedaży sprzętu komputerowego, lecz jedynie aplikacje.

Stawkę zamykają takie marki, jak SEGA (miejsce 21., 857 milionów dolarów przychodu), Facebook (miejsce 23., 753 milionów dolarów przychodu) czy Zynga (miejsce 24., przychód w liczbie 741 milionów dolarów). Środek listy uzupełniają TakeTwo Interactive (miejsce 14., przychód 1,5 miliarda dolarów), Nintendo (pozycja 10., przychód 1,8 miliarda dolarów) oraz Google, które wskoczyło na 8. miejsce w rankingu i zyskało na sprzedaży gier aż 4 miliardy dolarów.

Opublikowano raport przychodów firm komputerowych za rok 2016

Którym firmom udało się wskoczyć na podium?

Najciekawiej wygląda wielka trójka. Podium zamyka Activision Blizzard, który mimo posiadania wielu tytułów na rynku (seria World of Warcraft) zarobił w roku 2016 „tylko” 6,6 miliarda dolarów. Oczko wyżej wskoczyło Sony, przytulając sumę prawie 8 miliardów dolarów w zeszłym roku. Na pierwszym miejscu natomiast, z przychodem ponad 10 miliardów dolarów, uplasowała się firma Tencent… A któż to taki?


Raport przychodów firm komputerowych za rok 2016 – na pierwszym miejscu Tencent

Tencent to chińskie przedsiębiorstwo, które stworzyło komunikator QQ (obecnie aplikacja może pochwalić się miliardem aktywnych kont). Po przypływie gotówki władze Tencenta postanowiły zainwestować swoje fundusze i wykupiły udziały młodziutkiego studia Riot, które stworzyło pewien niewielki tytuł… League of Legends! Potem poszło szybko, a kolejne kwoty były inwestowane w takie potęgi, jak Epic Games czy obecny na liście Activision Blizzard.

Obecnie większość dochodów firmy generują tytuły mobilne, w tym Boom Beach, Clash of Clans czy świeży Clash Royale. Tencent inwestuje także w inne gałęzie rozrywki, w tym przemysł muzyczny (wprowadzenie na chiński rynek Sony czy Warnera) czy filmowy (współprodukcja nowego Konga).

Poniżej przedstawiamy Wam pełne zestawienie zarobków firm growych w roku 2016.

Opublikowano raport przychodów firm komputerowych za rok 2016[źródło: Newzoo]

Podziel się.

O autorze

Łukasz „MiqT” Mitka

Gracz, amator dobrej animacji, kina wszelkiego, smacznej książki oraz… wieczne dziecko. Człowiek lubujący się w ciekawych dyskusjach, często idący na przekór wszystkim. Posiadacz bardzo specyficznego poczucia humoru, dzięki czemu skutecznie segreguje grono swoich znajomych. A tak ogólnie to misio do rany przyłóż.